Curmale - dulciurile din copac

Alaturi de binecunoscutele fructe autohtone, pe rafturile magazinelor romanesti se afla si oaspeti din tarile calde, printre care se numara si curmalele.
Poate din cauza pretului sau din lipsa de informatie, cumparatorii trec pe langa ele fara sa le ofere prea multa atentie. E pacat, deoarece sunt o sursa majora de vitamine, mai ales in perioada rece a anului.
In natura exista peste 1500 de soiuri de curmale. Culoarea lor variaza de la galben-auriu pana la rosu, maro inchis sau chiar negru. Fiecare specie difera si prin nuantele de gust, care seamana cu nuca, mierea de albine sau caramelele. Si aspectul e diferit: unele sunt netede si lucioase, altele incretite, ca prunele afumate.

O zicala araba veche spune: curmalul se simte bine atunci cand picioarele lui se afla in apa, iar capul in focul cerului. Spre deosebire de alte plante, atunci cand se coc, curmalele nu aduna rezerva de apa, ci pierd apa, devenind tot mai dulci si mai moi. Gustul fructelor proaspete este mult mai fin si mai putin dulce, dar curmalele proaspete nu rezista la
drumuri lungi, sunt practic netransportabile, de aceea producatorii le usuca. Dupa procesul de uscare, valoarea nutritiva si calorica a curmalelor creste, iar concentratia de glucide, proteine si lipide se mareste de 10 ori fata de cea a fructelor proaspete.

Pline de vitamine
Nu-ti vine sa crezi ca pojghita subtire care inveleste curmala contine
toate vitaminele (in afara de E si H) si o cantitate mare demicroelemente:
fier, fosfor, cupru, magneziu, calciu, potasiu si mangan. Curmalele contin
mai multi aminoacizi decat merele, portocalele sau bananele. O importanta
deosebita are continutul de fluor, care protejeaza dintii de carii, dar si
seleniul, care scade riscul imbolnavirilor de cancer si al afectiunilor
cardiace, intarind sistemul imunitar.
O veste buna pentru cei care tin dieta si vor sa-si mentina o
greutate normala: curmalele au putine calorii, fapt pentru care pot fi
folosite in loc de dulciuri.

Imbunatatirea digestiei
Curmalele au fost inca din antichitate o componenta importanta in retetele
pentru vindecarea bolilor tractului digestiv. Si stramosii nostri au
observat efectul purgativ al fructelor. Cercetarile medicale au confirmat
faptul ca celuloza lor ajuta la rezolvarea problemelor de digestie si la
curatarea tractului gastro-intestinal, dar ne si protejeaza de unele forme
de cancer. Consumul regulat de curmale favorizeaza restabilirea
floreiintestinale in caz de disbacterioza.

Reteta
Pentru stimularea activitatii intestinale, se fierb 5 curmale, in 500 ml de
apa, timp de 3-4 minute. Compotul obtinut se bea caldut de doua ori pe zi,
dimineata si seara.
O alta varianta propune consumul de doua ori pe zi a cate 5
curmale, dupa care se bea cate un pahar de apa calda.
Gama larga de aminoacizi care se gasesc in curmale neutralizeaza
hiperaciditatea sucului gastric si stopeaza aparitia de pirozis (arsuri la
stomac). In tarile arabe, curmalele se mananca umplute cu unt. Intuitia
poporului, iar mai tarziu cercetarile stiintifice, au dovedit utilitatea
combinatiei intre aceste doua produse. Glucidele din fructele dulci
favorizeaza asimilarea mai usoara a untului, un produs destul de greu
pentru digestie.

Izvor de energie
In calitate de energizant, curmalele intrec toate fructele uscate. Sunt si
liderul lor, dupa continutul de proteine. Curmalele au gustul dulce
datorita prezentei de fructoza si glucoza, cea mai buna hrana pentru
creier. Persoanele ocupate cu munca intelectuala ar trebui sa consume
zilnic curmale, ce sunt bogate si in vitamine din grupul B. Combinatia de
glucoza cu vitamina B5, prezenta si ea in cantitati mari, este un stimulent
bun pentru muschi, carora le creste rezistenta si ajuta la obtinerea de
rezultate spectaculoase in sport, fapt pentru care le sunt recomandate
atletilor.
In perioada rece, cand avem nevoie de o imunitate puternica, putem
sa apelam la combinatia favorabila a vitaminelor A, B si C din curmale,
deoarece este un trio ce da putere organismului de a se impotrivi
invaziilor de virusi si microbi si de a tine piept infectiilor
respiratorii.
In tarile orientale, curmalele sunt considerate cel mai bun
supliment alimentar natural pentru femei insarcinate si mamici care
alapteaza, deoarece imbogatesc laptele cu cele mai importante vitamine si
microelemente necesare pentru dezvoltarea normala a pruncilor si
inzestrarea lor cu o imunitate puternica.
Centenarii din Orient spun ca longevitatea lor se datoreaza si
curmalelor consumate zilnic.
Atentie, totusi! Specialistii in dietologie atrag atentia fata de
cantitatile mari de uleiuri si glucoza continute in curmale si ne recomanda
sa nu mancam mai mult de 15 fructe uscate pe zi.

La cumparat curmale
* Daca vreti sa cumparati curmale, analizati atent ambalajul, ca
sa nu fie deteriorat.
* Verificati data de producere si termenul de valabilitate. Daca
cumparati curmale la vrac, verificati sa nu fie umede, altfel riscati sa le
aruncati in 2-3 zile. Alegeti-le numai pe cele uscate si intregi. Cele
strivite pot sa aiba o reminiscenta de vin si se strica rapid
* Pastrati curmalele in pungi de hartie, nu in pungi de
polietilena.
* Nu aruncati samburii, folositi-i pentru masajul talpilor.
Procedati in felul urmator:
1. Confectionati doi saculeti din bumbac (20x10 cm) si umpleti-i
cu samburi de curmale, in asa fel ca in pozitie orizontala samburii sa se
aseze intr-un strat. Apasati cu talpile pe samburi sau stati in genunchi,
cateva secunde, pe saculeti, daca va dor picioarele.
2. Puneti saculetii in papuci cu 1-2 numere mai mari decat numarul
de la pantofi, si incaltati-va cu ei cand sunteti acasa. Este o
incaltaminte reflexoterapeutica ideala. Concomitent cu rezolvarea
problemelor casnice, le veti rezolva si pe cele de sanatate.
Din samburi puteti sa cresteti si un palmier. Chiar daca nu da
rod, e minunat pentru infrumusetarea interiorului.

Sfaturi utile
1. Daca aveti probleme cu constipatia, inainte de culcare, mancati
4-5 curmale si beti un pahar de lapte cald.
2. In caz de trauma, cu pierdere mare de sange, bolnavului i se
dau cateva curmale si un pahar de lapte cald cu unt topit.
3. Combinatia de frisca naturala, lapte si curmale este
recomandata bolnavilor de anemie cronica si persoanelor care simt o
slabiciune fara nici un motiv vizibil.
4. Pentru cresterea fortelor fizice ale organismului, zilnic se
consuma, dupa masa, cate 15-20 de curmale. In timpul zilei se beau 500 ml
de lapte si se fac exercitii fizice.
Cura dureaza 40 de zile, timp in care se inregistreaza nu numai
cresterea puterii fizice, dar si aflux de energie si de optimism.

RETETE CULINARE PENTRU GURMANZI
Desert cu albus si curmale
Ingrediente necesare: 500 g curmale, 5 albusuri de ou crude, 200 g
zahar pudra, 150 g nuci sau migdale.
Mod de preparare: Fructele se taie in asa mod ca sa puteti scoate
samburele. Se prepara o umplutura din albusuri batute cu zahar si migdale
si se introduce in locul samburilor. Se pot consuma si la micul dejun. In
calitate de aliment-medicament, li se recomanda persoanelor cu dureri de
ficat si de stomac.

Crema de curmale cu nuci
Se scot samburii din 250 g curmale si se mixeaza. Se toaca 100 g nuci sau
se prepara un amestec din alune, arahide, alte feluri de nuci, dupa
preferinta. Se amesteca curmalele, nucile, 100 ml iaurt natural, 100g lapte
praf si 1/2 lingurita de scortisoara. Crema obtinuta se pastreaza in borcan
cu filet, in frigider. Se unge pe paine prajita, biscuiti sau pe blat de
napolitane.
Le este recomandata copiilor anemici, batranilor, celor aflati in
convalescenta dupa o boala lunga, dar si oricarui om suprasolicitat.
Share on Google Plus

About mine

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Trimiteți un comentariu